නිව­හල්ව සිත­න්නට එඩි දුන් ශ්‍රේෂ්ඨ පුරුෂයා


-සසිත් රාජ­සූ­රිය
ඔහු පනස් හයේ දරු­වන් අත­රින් ශ්‍රේෂ්ඨ­ත­ම­යාය. ඔහු ක්‍රිස්තු වර්ෂ­යෙන් පස් වන සිය­ව­සෙන් පමණ පසුව, ප්‍රවාද කර­ණය සහ නිර්මා­ණා­ත්මක චින්ත­නය ගැන වඩාත්ම සලකා බැලූ සිංහ­ල­යාය. ඔහු වියුක්ත සංකල්ප සංස්‌ක­ර­ණය සහ ප්‍රවාද කර­ණය ඊට ආග­න්තුක සංස්කෘ­ති­ය­කට හඳුන්වා දුන් චින්ත­ක­යාය. ඔහු අනිසි ලාභ සත්කාර කීර්ති ප්‍රශංසා අලු­යම හෙළූ කෙළ පිඩක් සේ ප්‍රති­ක්ෂේප කළ මිනි­සාය. ඔහු දහ­සක් අව­ලාද පරි­භව ඇනුම් බැණුම් මහා කන්දක් සේ දරා සිටි යෝධ­යාය. ඔහු සියලු අනු­කා­රක පඬි­යන්, පඬි නැට්ටන් බවට දක්වා උනට නිසි තැන දුන් ප්‍රහා­ර­ක­යාය. ඔහු පඬි­යන්ට හිස් රිදුම් දුන් පණ්ඩි­තයා ය.

ඔහු කතා­වක් ආර­ම්භ­යේදී හිත­ව­තුනි යි මෙන්ම අහි­ත­ව­තුනි යි ඇමතූ කථි­කයා ය. ඔහු කුඩා දරු­වකු වුවද වටිනා නිර්මා­ණා­ත්මක බවක් දැක්වුව හොත් ඒ අගය කළ වැඩි­හි­ටියා ය. ඔහු බිංදුවේ ගෞර­වය සිංහල බෞද්ධ­යාට හිමි කර­න්නට වෙහෙ­සුණු ගණි­තයා ය. ඔහු බුදු සසුන පව­ත්වන රාජ්‍ය­යක, ජාති­යක, භාෂා­වක, සංස්කෘ­ති­යක ආර­ක්ෂාව වෙනු­වෙන් යුද වදි­න්නට වටිනා බව පෙන්වූ පණි­වි­ඩ­ක­රුවා ය. ඔහු දැනුම් ආධි­ප­ත්‍ය­යෙන් මිදීම, නිද­හස පිළි­බඳ අනි­වාර්ය අව­ශ්‍ය­තා­වක් බවට සූත්‍ර ගත කළ නිද­හ­ස්කා­මි­යාය.

ඔහු භෞති­ක­වා­දීන්ට දිර­වා­ගත නොහැකි වූ භෞති­ක­විද්‍යා ආචා­ර්ය­ව­රයා ය. ඔහු ඉති­හා­සය නොණ්ඩි ගසන සමාජ විද්‍යා­වක් ලෙස නොව සමාජ විද්‍යා ක්ෂේත්‍රයේ කාලය පිළි­බඳ වන අධ්‍ය­ය­නය ලෙස සැලකූ ඉති­හාස කථා­ක­රු­වාය. ඔහු සිංහල අවු­රුද්ද ඇගැයූ සංස්කෘ­තික අවු­රුදු කුමරා ය. ඔහු බට­හිර විශ්ව­වේ­දයේ අනු­කා­ර­ක­යකු නොවී, එහි දැනුම් සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘ­ති­යට අව­ශෝ­ෂ­ණය කළ, එහි දැනුම සංස්ක­ර­ණය කළ ප්‍රවා­ද­ක­රුවා ය. ඔහු අපේ ප්‍රවා­ද­යන්හි පුරෝ­ගා­මියා ය. ඔහු මිය­ය­න්නට දින­කට පෙරත් අකුරු කළ අස­හාය ලියුම් කරුවා ය. ඔහු නාගා­ර්ජු­න­පා­ද­යන්ගේ බුද්ධි­මය ප්‍රභා­වට හිත ගිය ථෙර­වා­දීයා ය. ඔහු නිවන නිර්ව­ච­නය කර­න්නට උත්සාහ කළ හිතු­ව­ක්කා­රයා ය. ඔහු දම්සෙ­නෙවි සැරි­යුත් හිමි­යන්ට වෙසෙ­සින් ගරු කළ පැණැ­තියා ය. ඔහු මාක්ස්වා­ද­යෙන් මිදී බුද්ධ වංශය කෙරෙහි ශ්‍රද්ධා­වෙන් නැමුණු සිංහල බෞද්ධයා ය. ඔහු නික්ම ගියේ ය!

මඟ හැරුණු අව­සාන ඇම­තුම

ජීව­මා­නව හමු වූ මිනි­සුන් අත­රින් මගේ අද­හ­ස්ව­ලට වඩාත්ම අභි­යෝ­ගා­ත්මක බල­පෑ­මක් කළ චින්ත­කයා නලින් සර්ය. ලංකාවේ ප්‍රසිද්ධ සහ උගත් යයි සම්මත සමා­ජයේ නලින් සර් තර­මට සෘජු, නිර්භය, අල්පේච්ඡ සහ ජාති­මා­මක අයකු මම නොදි­ටිමි. නලින් සර් මිය ගියේ මැයි දෙවන දා අමෙ­රිකා එක්සත් ජන­ප­දයේ කැලි­ෆෝ­නියා ප්‍රාන්තයේ වේලා­වෙන් උදෑ­සන පහට පමණ බව තමරා මැඩම් මට දන්වන විට සර් අව­සන් සුසුම් හෙළා පැය දෙකක් පමණ ඉක්ම ගොස් ය. ඔහායෝ හි වාසය කරන මට ඒ වන විට බ්‍රහ­ස්ප­තින්දා උදෑ­සන 10 පමණ විය. වසර තුනක් පමණ මුහුණු පොත ඇතුළු සමාජ මාධ්‍ය­ය­න්ගෙන් බෙහෙ­වින් ඈත්ව සිටි මා නැවත මුහුණු පොතට කැඳ­වා­ලූයේ සර්ගේ වියෝව සමඟ හට­ගත් ශෝකය විසිනි. මිය යාමට පැය 34කට පෙර ඔහු විසින් දුන් අව­සාන ඇම­තුම මඟ හැරීම ගැන මම අති­ශ­යින් දුක් වෙමි. ඒ ඇම­තුම ලැබෙන විට මට අඟ­හ­රු­වාදා රෑ එකට ආස­න්නව තිබූ බැවින් මම නින්දේ පසු­වීමි. මට රාත්‍රී 1 ආස­න්නව තිබූ නමුත් කැලි­ෆෝ­නි­යා­වට ඒ වන­විට රාත්‍රී දහය ආස­න්නය. බදාදා උදෑ­සන අවධි වූ මා, සර්ට කෙටි පණි­වි­ඩ­යක් යවා මඟ හැරුණු ඇම­තුම දුටුවේ ඒ මොහොතේ බව දන්වා­ලීමි.

මඳ වේලා­වක් ගත­කොට සර්ට ගත් ඇම­තු­මට ප්‍රති­චා­ර­යක් නොවූ නමුත්, විනාඩි 45 කින් පමණ මට සර්ගෙන් ඇම­තු­මක් ලැබු­ණේය. ඇම­තුම සර්ගේ දුර­ක­ත­න­යෙන් ලැබු­ණත් මට කතා කළේ තමරා මැඩම් ය. සර්ට පෙර­දින අස­නීප වුණ බවත් යම් පරී­ක්ෂ­ණ­ය­කින් අන­තු­රව ක්ලාන්ත ස්වභා­ව­යක් ඇති වූ බවත් දැන් විවේක ගන්න බවත් පවසා සිටි ඈ සර් නින්දෙන් අව­දිව මට ඇම­තු­මක් ගන්නා බවට දැන්වූ බව පවසා සිටි­යාය. අවා­ස­නා­ව­කට එම ඇම­තුම පැමි­ණියේ පැමි­ණෙන්නේ හෝ නැත! නලින් සර් මට අව­සන් වරට කතා කළේ අප්‍රේල් 25 වෙනි­දාය. එදින සර්ට හුස්ම ගැනීමේ අප­හ­සු­වක් ඇති වග කියා සිටි­යේය.

බෙහෙත් ඖෂධ ගැන කළ කෙටි කතා බහ­කින් පසුව එකි­නෙ­කාට ආසිරි පතා අපි විසන්ධි වූයෙමු. නිව­හල්ව සිත­න්නට එඩි දුන් ශ්‍රේෂ්ඨ සිංහ­ලයා අව­සන් හුස්ම හෙළීය! එතැන් පටන් මාගේ සිතු­විලි සිය දහස් ගණන් පුරා ආද­ර­ණීය නලින් සර් පිළි­බඳ මත­ක­ය­න්ගෙන් මෙන්ම අවේ­ග­ය­න්ගෙන් පිරී තිබේ. මුහුණු පොතේ කෙටි­ස­ට­හ­නක් තැබී­මෙන් පසුව බොහෝ මිතු­රන් සර් පිළි­බඳ ලියා තැබූ දේ කිය­ව­මින් සිටි­යද කිසි­වක් නිර­වුල්ව ලියා තබ­න්නට තරම් විවේ­ක­යක් මට නොවීය. ඉරිදා දින ෆ්‍රීමාන්ට් හී පැවති අව­ම­ඟු­ලට සහ­භාගී වෙන්නට සෙන­සු­රාදා දින අලු­යම සින්සි­නාටි ගුවන් තොට වෙත මම තනි­වම පිටත් වීමි.

2002 වර්ෂයේ දිනෙක සවස් වරු­වෙහි කොළඹ සිට මහ­ර­ගම පමු­ණුව පාරේ නලින් ද සිල්වා මහා­චා­ර්ය­තු­මාගේ නිවෙ­සට ගිය මුල්ම ගමන මට සිහි වෙයි. ඒ එව­කට මා සභා­පති ධුරය දැරූ මහා­බෝධි පාසල් ශිෂ්‍ය සංග­මය සංවි­ධා­නය කළ, කොළඹ නග­රයේ විහා­ර­ස්ථා­න­වල දහම් පාසල් සිසුන් සඳහා නාය­ක­ත්වය පිළි­බඳ දේශ­න­යක් පැවැ­ත්වී­මට නලින් සර්ට ආරා­ධනා කිරීම පිණි­සය.

එවිට මම උසස් පෙළ අව­සන් කළා පමණි. ආනන්ද විද්‍යා­ලයේ උසස් පෙළ හදා­ර­මින් සිටි­යදී 1999 හෝ 2000 වසර දෙකින් එක­කදී පළමු වතා­වට නලින් සර්ගේ දේශ­න­ය­කට සවන් දීමට, පාසල ඇරී, තනි­වම, ප්‍රථම වතා­වට බෞද්ධ මහා සම්මේ­ල­න­යට ගිය වගද මට සිහි වෙයි. බෞද්ධ සම්මේ­ලන පරි­ශ්‍රයේ ඉහළ මාලයේ ඇති කුඩා ශාලාවේ පැවති එම රැස්වීම ඕමාරේ කස්සප හිමි­යන් විසින් මුල­සුන ගත් දේශ­පා­ල­න­මය රැස්වී­මක් වූ බවද, නලින් සර් ගේ කථාව මධ්‍යයේ බාධා කළ අය­කුට නලින් සර් දැඩිව බැණ වැදුණු අයු­රුද මට සිහි­වෙයි. ඒ ප්‍රථම වතා­වට නලින් සර් සජී­වීව දුටු දිනය බව සිහි කරමි.

මහා­බෝධි ශිෂ්‍ය සංග­මයේ කට­යුත්ත සඳහා දින 3 – 4ක් පමණ තිබි­යදී අප අපේ­ක්ෂා­වෙන් සිටි දේශ­කයා නොපැ­මි­ණෙන බව පැව­සීම නිසා අන් දෙයක් කර­කි­යා­ගත නොහැ­කිව නලින් සර්ගේ නිවෙස කරා මමත් හර්ෂ දේශ­ප්‍රි­යත් පිය මැන්නේ, බිය මුසු ගෞර­ව­ය­කිනි. අප නිව­සට ඇතුළු වූ පසු, උඩු කය නිරු­වත්ව සිටි නලින් සර් කමි­ස­යක් ඇඳ අසු­න්ගෙන අපට සවන් දෙන්නට විය. මම කෙටි­යෙන් නමුත් අපගේ අපේ­ක්ෂාව සැල කළෙමි.

අව­සාන මොහොතේ මෙබඳු හදිසි ආරා­ධ­නා­වක් කිරී­මට සිදු වීම ගැන මම සමාව අයැද සිටි­යෙමි. ” ඒ කියන්නේ, දැන් මට ආරා­ධනා කරන්නේ එන්න කියපු අය බැහැ කිව්ව නිසා, වෙන කවු­රුත් නැති නිසාද? ” මේ වචන මේ අකා­ර­යෙන්ම නොවු­ණද නලින් සර් මගෙන් එසේ විම­සීය මම කෙටි­යෙන් මුත් මුසා නොකියා පිළි­තුරු දුන්නෙමි. ” ඔව් සර් ” . ” හොඳයි මම එන්නම් ” ඒ මට ලැබුණු පිළි­තුර විය. මහා­බෝ­ධියේ කට­යු­ත්තට පැමිණි නලින් සර් කළ නාය­ක­ත්වය ගැන කථාවේ හරය මට තවම මත­කය. අපේ අග්‍ර­ගණ්‍ය නාය­කයා නම් බුදු­හා­මු­දු­රු­වෝය. සිංහ­ල­යන් ලෙස අපගේ ශ්‍රේෂ්ඨ­තම නාය­කයා ගැමුණු රජ­තු­මාය. මේ ශාලාවේ මේ පිළි­මය අඹා තිබෙන ධර්ම­පා­ල­තුමා අපගේ අන්තිම නාය­ක­යාය. ධර්ම­පාල තුමා­ගෙන් පසුව අපට නාය­ක­යන් තවම නැති බව සිහියේ තබා­ගන්න ” . මේ වචන ඒ අයු­රින්ම නැතත්, ඔහු දහම් පාසල් ශිෂ්‍ය ශිෂ්‍යා­ව­නට කීවේ එයයි. මේ රැස්වීම ආරම්භ කර­න්නට පෙර, බුදු පිළිම වහන්සේ උදෙසා පූජා කර­න්නට මහා­බෝධි ශාලාව ඉදි­රි­පිට මම මල් වට්ටි­යක් සක­ස­මින් සිටි­යෙමි.

නලින් සර් හරි­ය­ටම වෙලා­වට පැමිණ, දැන් වෙලාව කීය­දැයි අත් ඔර­ලෝ­සු­වක් පැලඳ සිටි මගෙන් විම­සීය. ආ… සර්… වෙලාව එකයි. සර් හරි­ය­ටම වෙලා­වට ඇවිත්. ඒත්, සර් තවම ලොකු පිරි­සක් ඇවිත් නැහැ. ළමයි ටිකයි ඇවිත් ඉන්නේ. ඒකට කමක් නැහැ. කී දෙනෙක් විතර ඉන්න­වද? සර් 200ක් බලා­පො­රොත්තු වුණාට, 80ක් විතර තමයි ඉන්නේ. ආ. 80 හොඳ­ටම ඇති. මේ වගේ ඒවාට 80ක් එනවා කිය­න්නේත් ලොකු දෙයක්. මගේ සිත සැහැ­ල්ලු­ව­ටද සතු­ට­ටද පත් විය. 1995 – 1996 වර්ෂ­වල විහා­ර­යක වෙසක් සමරු කලාප පිට­ප­තක ” ජාතික චින්ත­නය ” නමින් ලියූ ලිපි­ය­කින් පාසලේ 8/9 වසරේ පමණ ” නලින් ද සිල්වා ” යන නම හඳුනා ගත් මම වසර කිහි­ප­ය­කට පසුව උසස් පෙළ අව­සන් වූ සැණින් මේ අග්‍ර­ගණ්‍ය චින්ත­ක­යාට මෙසේ සම්මුඛ වීමි.

සිංහල බෞද්ධ චින්ත­නයේ ඥාන විභා­ගය

එතැන් පටන් මා ජය­ව­ර්ධ­න­පුර විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලයේ සහ නීති විද්‍යා­ලයේ ඉගෙ­න­ගත් කාලයේ ද කිහිප විටක් එතුමා හමු වීමට හැකි විය. අනෙක් බොහෝ දෙනා මෙන්ම දිව­යින ” දැක්ම ” සහ විදු­සර ” අපේ ප්‍රවාද ” ලිපි පෙළ මගේ සති­පතා අනි­වාර්ය කිය­වීම් විය. කෙටි කලක් චින්තන පර්ෂ­දයේ කට­යු­තු­ව­ලට සම්බන්ධ වී සිටි­යෙමි. මගේ ලෝකය පළමු වරට කිය­වන විටත් පසුව, නිර්මා­ණා­ත්මක සාපේ­ක්ෂ­තා­වා­දය හඳුන්වා දෙමින් මා හිත­වත් සුමේධ අයියා විසින් රචිත ග්‍රන්ථය කිය­වන විටත් සංක­ල්ප­යක් ලෙස චින්ත­නය යන සංක­ල්ප­යත් දැනුම නිර්මා­ණය කිරීම ගැනත් විශේෂ බුද්ධි­මය ආශා­වක් මා තුළ වැඩී තිබිණ. උපන්දා සිට කිසි­දාක මාක්ස්වා­දි­යකු හෝ ලිබ­රල් වාදි­යකු හෝ ද්‍රවය වාදි­යකු හෝ නොවූ මට අන්‍ය කවර හෝ බට­හිර දාර්ශ­නික අද­හ­ස­කට විශේෂ නැඹු­රු­වක් නොති­බිණි. ස්වභා­ව­යෙන් බුදු සමයේ ඉගැ­න්වීම් වෙත තිබූ නැමි­යාව නිසා ජාති­ක­ත්වය පිළි­බඳ අද­හස් දිරවා ගැනී­මට මට භාහිර රුකුල් වුව­මනා නොවීය. නමුත්, දැනුම අභි­සං­ස්ක­ර­ණය ගැනත්, බට­හිර දැනුමේ ආකල්ප ගැනත්, සිංහල බෞද්ධ චින්ත­නයේ ඥාන විභා­ග­යක් පිළි­බ­ඳ­වත් නලින් සර් බිහි­කළ දැනුම සහ ඒ අනුව ලෝකය විමසා බැලීම පිළි­බඳ සුවි­ශේෂ ආක­ර්ෂ­ණ­යක් මා වෙත වැඩී තිබිණ. විරුද්ධ මත­වාද දර­න්නන් කුමක් කීවද, නලින් සර්ගේ මේ නිර්මා­ණා­ත්මක බුද්ධි­මය මැදි­හත් වීම නොව­න්නට, දැනුම, ඥාන විභා­ගය සහ විශේ­ෂ­යෙන් බට­හිර විද්‍යාවේ දර්ශ­නය ගැන ලංකාවේ උග­තුන් ගේ අව­ධා­නය දැන­ටත් වඩා බෙහෙ­වින් අල්ප­මාත්‍ර වන්නට තිබූ බව මම අද­හමි.

වාස්ත­වික යථා­ර්ථ­යක් නැති

නලින් සර් නිර­න්ත­ර­යෙන් යාව­ත්කා­ලීන විය. ඔහුගේ අද­හස්ද වෙන­ස්කම් වෙමින් කාලය සමඟ වර්ධ­නය විය. ඔහු ඇතැම් ලිපි­වල ලියූ ඇතැම් අද­හස් ගැන මා එකඟ නොවූ අවස්ථා ද නොති­බුණා නොවේ. නමුත්, බොහෝ­විට ඒ ඔහු ගේ අද­හ­ස්වල මූලික චින්ත­න­යට විරුද්ධ වීමක් වශ­යෙන් නොව, ඔහු එබඳු අව­ස්ථා­වල තම අද­හස් වර්ධ­නය කර­ග­න්නට පද­නම් කර­ගත් ඇතැම් කරුණු, සිද්ධි හෝ කථා නිවැ­රදි නොවන බවට පෙනී ගිය බැවිනි. ඕනෑම දැනුම් පද්ධ­ති­යක බල­හ­ත්කා­ර­යෙන් සහ ආධි­ප­ත්‍ය­යෙන් මිදී නිව­හල්ව දැනුම නිර්මා­ණය කර­න්නට නලින් සර් අපට මඟ පෙන්වා ඇත. මුල් කාලී­නව ” දැනුම නිර්මා­ණය ” යන වච­නය යොදා ගත්තද වඩ වඩා ථෙර­වාද සම්ප්‍ර­දායේ චින්ත­න­යට සිත යොමු කළ ඔහු පසු­කා­ලී­නව යොදා ගත්තේ “දැනුම අභි­සං­ස්ක­ර­ණය” යන වච­න­යයි. මන­සින් බාහි­රව පැන­විය හැකි ” වාස්ත­වික යථා­ර්ථ­යක් නැති ” බව නලින් සර් තරයේ කියා සිටි­යේය. මේ අද­හස්, ගණි­ත­මය සංඛ්‍යා­නය ඉගෙන ගන්නා මට නිද­හස් මන­ස­කින් එහි ආ සංකල්ප දෙස සිතා බල­න්න­ටත් ” පරා­මිති ” යනු අපේ සංස්කෘ­ති­යෙන් බැහැ­රව දේව නිර්මා­ණ­වාදී අද­හස් මූලික වූ සංස්කෘ­තීන් හි වර්ධ­නය කෙරෙන සංක­ල්ප­යක් බවත් වටහා ගන්න­ටත් මඟ පෙන්වීය. අඤ්ඤා කොණ්ඩඤ්ඤ හිමි­යන්ගේ නාම­යෙහි එන “අඤ්ඤා” යන වද­නෙහි අර්ථය ගැන නලින් සර් සහ මා අතර වූ දිගු කාලීන සංවා­දය අව­සන් වූයේ කොණ්ඩඤ්ඤ හිමි­යන්ට “අඤ්ඤා” යි නම පට­බැ­ඳුනේ රහත් වීමට පෙර සෝවාන් වූ අව­ස්ථාවේ බව මා තරයේ කියා සිටි විටය. ඒ කතාවේ ඇත්තක් තියෙ­නවා, ඒත් මට නම් හිතෙ­න්නෙම මේ අඤ්ඤා කියන්නේ දැනුම නොදැ­නුම බවට පත් කරන එක ගැන කිය­වෙන වච­න­යක් කියා! සර් පැව­සීය.

අස­හාය චින්ත­කයා

නලින් සර් අපේ කාලයේ අපට අභි­මුඛ වූ මිනි­සුන් අතර අස­හාය චින්ත­ක­යෙකි. ලෞකික විෂය ධර්ම­යන්හි හරය උකහා ගැනීම විෂ­යෙහි ඔහුට තිබූ සියුම් නුවණ සිත්ගන්නා සුලුය. ඒ අත­රම ලොවු­තුරු දහම් විෂ­යෙහි ලෝක සත්වයා වෙනු­වෙන් පාරමී පුර­න්නට පැතු­මක් ඔහුට තිබිණි. නලින් සර් තමන් උග­තකු බුද්ධි­ම­තකු ලෙස හඳු­න්ව­න­වාට බෙහෙ­වින් විරුද්ධ වූ හේතූන් වටහා ගැනීම එත­රම් අසීරු නොවේ. ඔහු ශ්‍රද්ධාව ඇගැයූ සිංහල බෞද්ධ­යෙකි.

ඔහායෝ සිට ලොස් ඇන්ජ­ලිස් නුව­ර­ටත් එහි සිට නැවත සැන් දියෝගෝ නුව­ර­ටත් ගුව­නින් ළඟා වූ මමත් සැන් දියෝගෝ වාසය කරන මා හිත­වත් අමිල වීර­සිංහ මල්ලීත් ෆ්‍රීමාන්ට් බලා ගමන් ඇර­ඹීමු. ෆ්‍රීමාන්ට් හි අව­මං­ගල ශාලාවේ අසු­න්ගෙන සිටින මට එක්තරා කන­ගා­ටු­වක් නොපැ­මි­ණියා නොවේ.

සර්ගේ අව­ම­ඟු­ලට විශාල පිරි­සක් සහ­භාගී වූ බවට මුසා­වක් මෙහි ලියා සෘජු ගති ඇති නලින් සර්ට අව­මාන නොක­රමි. නලින් සර්ගේ දෙටු පුත් තාරක අයියා කළ ඉතා කෙටි ස්තුති කථා­වේදී පියකු ලෙස සර් තුළ තිබූ දරු සෙනෙ­හස, කැප­වීම සහ කරු­ණාව ඉස්මතු වී දැනුණි. සර් ව්‍යාජ ජාතික වාදීන්ට හෝ ජන­මා­ධ්‍ය­වේ­දීන්ට හෝ අහි­ත­ව­තුන්ට සිය දේහය අබි­යස සිට ව්‍යාජ රඟ­පෑම් හෝ කතා කර­න්නට ඉඩක් තැබුවේ නැත.

සර්ගේ ලිපි කියවූ මංජුල පීරිස් නම් සහෘ­ද­යකු ලියා සකසා ගත් කතා­ව­කින් සර්ගේ මෙලොව කාර්ය­භා­රය සහ සේවය ගැන කෙටි­යෙන් කතා­වක් කළේය. තමරා මැඩම්, සර්ගෙ මුනු­පු­රන්, භික්ෂූන් වහන්සේ කිහිප නමක්ද හිත­ව­තුන් පිරි­සක්ද ඉදි­රියේ සර්ගේ දේහය පිළි­බඳ අව­සන් කට­යුතු ඉතාම සර­ලව සිදු කෙරිණ. මගේ ගමනේ තිබුණේ එක නිශ්චිත අර­මු­ණක් පමණි. ඒ සකසා පින්ක­මක් කොට සර්ට පින් අනු­මෝ­දන් කිරී­මය. සර්ගේ දරු­වෙක් නොවුණ ද සර් එබ­න්දක් අපේක්ෂා නොකළ ද මම මහත් ගෞර­ව­යෙන් හැකි පම­ණින් එය ඉටු කළෙමි. එක් ලිපි­ය­කින් නලින් සර් ගේ කාර්ය භාරය සහ එහි බල­පෑම ගැන සංතෘප්ත විය­හැකි යමක් ලිවීම නොකළ හැක්කකි. එනිසා දැනට මෙප­ම­ණ­කින් නව­ති­න්නෙමි.

නලින් සර් මගේ ලොවට ආලෝ­ක­යක් විය. මම ඒ ආලෝ­කය නිව­හල්ව විචා­ර­ශී­ලීව භුක්ති විඳි­න්නෙමි. ඒ ගැන කෘත­වේදී වන්නෙමි.

නලින් සර්ට ඔහු ප්‍රාර්ථනා කළ බෝධිය පිණි­සම පාරමී ධර්ම­යන් පුර­න්නට බුද්ධ වංශයේ විශේෂ කරු­ණාව හිමි වේවායි ද, සුගති සැප හිමි­වේ­වායි ද ප්‍රාර්ථනා කරමි.

සසිත් රාජ­සූ­රිය.
සැන් දියෝගෝ හී දී ය!
Share: